A legmagasabb antioxidáns tartalmú bogyósok a kertben

Nem csak finomak, de ellenállóbá teszik az immunrendszert, gyulladáscsökkentő hatásúak, jótékonyan hatnak a szív-és és érrendszerre, hasznos vitaminokkal és mikroelemekkel töltik fel a szervezetet a bogyós gyümölcsök.

Égerlevelű fanyarka
Az égerlevelű fanyarka (Amelanchier alnifolia) kevésbé ismert bogyós a hazai kertekben, pedig megjelenése igen mutatós, édes termései pedig nem csak finomak, de rendkívül hasznos táplálkozásélettani hatásúak. A fanyarka nagyon ellenálló növény, 2-3,5 m magasra nő. Ültessük a kert napfényes, meleg, lehetőleg a tavaszi fagyoktól védett részébe, jó vízelvezető képességű és tápanyagokban gazdag talajba. A fanyarka termése magas vitamintartalmú (B2-, B5- és B7-vitamin), de ezenkívül kalcium, kálium, mangán, réz és vas tartalma is jelentős. A fanyarka termésének fogyasztása többek között hozzájárul a szervezet anyagcsere folyamatainak megfelelő szabályozásához, a hormonháztartás egyensúlyban tartásához, ezenkívül segíti a körmök és a haj egészséges növekedését.


Fekete berkenye
A kert egyik különlegessége lehet a szabályos bokorrá fejlődő fekete berkenye (Aronia melanocarpa), mely 1,5-2 magasra nő. Fehér virágai tavasz végén nyílnak, fekete, sötétlila termései gömbölyűek vagy enyhén megnyúltak, a gyümölcshéj hamvas. Ültessük a fekete berkenyét enyhén savanyú, tápanyagokban dús, laza talajba, napos vagy félárnyékos helyre, öntözzük rendszeresen. Termése nagy mennyiségben tartalmaz vitaminokat (A-, B1-, B2-, B6-, B12-, C-, E-, K- és P-vitamin), ásványi anyagokat, szerves savakat, flavonoidokat, festékanyagot. A fekete berkenye termésének fogyasztása gyulladáscsökkentő, stabilizálja a vércukorszintet, sejtvédő tulajdonságú, rákmegelőző, az érrendszeri betegségek kialakulását- és a vérrögök képződését gátló.


Fekete ribizli
Dekoratív megjelenésű bokor a fekete ribizli (Ribes nigrum), mely rendkívül gazdag vitaminokban, ásványi anyagokban (foszfor, kalcium, kálium, magnézium) és színanyagokban. A fekete ribizlit napos vagy félárnyékos helyre ültessük, enyhén savas és szerves tápanyagokban gazdag talajba. Kifejezetten vízigényes, rendszeres öntözést igényel. C-vitamin tartalma kiemelkedően magas, kb. 50 szem bogyó fedezi az ajánlott napi C-vitamin mennyiséget. A fekete ribizli egyik érdekessége, hogy hasznos hatóanyagtartalma a feldolgozás után is jelentős marad. Fogyasztása a magas antioxidáns tartalomnak köszönhetően immunerősítő hatású, szabadgyökfogó, érelmeszesedést csökkentő tulajdonságú.


Fekete szeder
Ismert félcserje a kertekben a fekete szeder (Rubus fruticosus). A fekete szedernek sokféle változata ismert, találunk kúszó, bokrosodó és felálló fajtát is, létezik tüskés és tüske nélküli is. A kert meleg, védett helyére ültessük tápanyagokban gazdag talajba, lehetőleg támrendszer mellé. Ízletes, hamvaskék színű gyümölcse júliustól egészen őszig, folyamatosan érik. Termése vitaminokban (B1-, B6- és C-vitamin), valamint ásványianyagokban (cink, kalcium, kálium, magnézium, vas), flavonoidokban, antocianidokban igen gazdag, magas rost- és pektintartalmú. A termés fogyasztása sejtvédő, szabadgyök megkötő tulajdonságú, immunerősítő, gyulladáscsökkentő, segíti a hormonháztartás, valamint az anyagcsere helyes működését.


Húsos som
Őshonos növényünk, a húsos som (Cornus mas) nem sok gondozást igényel, termése édes, fanyarkás ízű. Díszfának sem utolsó, tél végén, februárban borul virágba, ilyenkor a fa napsárga színben pompázik. Hosszúkás, tojásdad alakú termése piros héjú, csonthéjas maggal bélelt gyümölcs. A húsos som termésének ásványi anyag tartalma kiemelkedő, található benne cink, kalcium, kálium és mangán, de C-vitaminban is dús. Fogyasztása javítja a szervezet védekezőképességét, szabályozza a vérnyomást, gyulladáscsökkentő hatású, májregeneráló tulajdonságú.


Josta
Izgalmas aromájú gyümölcse van a jostának (Ribes nigrolaria), mely a fekete ribizli és az egres vagy másik nevén köszméte keresztezéséből lett nemesítve. A josta 1-1,5 m magasra nő, tüskétlen, lombhullató cserje. Áprilisban virágzik, júliustól érő termésének héja bíbor, lila színű, a gyümölcshús zöldessárga, lédús, ízletes, a fekete ribizlinél nagyobb méretű. Gyümölcse B1-, B2- és C-vitaminban, szerves savakban, antioxidánsokban gazdag. A josta gyümölcsének fogyasztása erősíti az immunrendszert, gyorsítja az anyagcserét, segíti az emésztést, érvédő tulajdonságú, szabályozza a vércukorszintet.


Mézbogyó
A mézbogyó vagy másik nevén haskap (Lonicera caerula) alacsony, lombhullató bokor, termése hasznos tápanyagokban gazdag, édes ízű, érdekes küllemű. Ültetése kisebb kertekben is ajánlott, mert legfeljebb 1,5 m magasra nő. Kora tavasszal nyíló fehér virágai igen mutatósak, henger alakú termése hamvaskék színű, viaszolt felületű. A kert napfényes részébe ültessük, tápanyagokban gazdag, laza, enyhén savanyú talajba. A mézbogyó gyümölcse kiemelkedően magas A-, C-vitamin és ásványi anyag (kalcium, kálium, magnézium, vas) tartalmú. Antioxidánsokban, színanyagokban, valamint flavonoidokban is gazdag. Fogyasztása immunerősítő tulajdonságú, segít a szív- és érrendszeri problémák enyhítésében, gyulladáscsökkentő, emésztést segítő, májregeneráló hatású.


Piros ribizli
Kedvelt piros bogyós gyümölcs a kertben a savanykás ízű, alacsony cukortartalmú piros ribiszke vagy piros ribizli (Ribes rubrum), melynek sok termesztett változata ismert. A kert napos vagy félárnyékos részébe, tápanyagokban dús talajba ültessük. Mivel a ribizli nem nő nagyra, ültetése kisebb kertekbe is ajánlott. Rendszeres ritkító metszés igényel, amit bő terméssel hálál meg. Magas C-vitamin tartalmú, valamint B1-, B2-, B6-vitamin és ásványi anyag (foszfor, kalcium, magnézium, vas) tartalma is jelentős. A piros ribiszke fogyasztása salaktalanító tulajdonságú, szabályozza a vércukorszintet, segíti az emésztést, immunerősítő hatású, daganatmegelőző tulajdonságú.

Még több hasznos kertápolási tippért látogasson el weboldalunkra: http://stihlnemzedekek.hu/kertapolasitippek

Írta: Beh Mariann

A STIHL kertápolási szakértője

2020.05.06